Omega 3 og huden

 

Der er rigtig mange ting, man selv kan gøre for at styrke huden.
Huden er kroppens største organ. Vi både optager og sveder igennem huden. Huden er også kroppens store sladrehank, for den fortæller om vi er stressede, ryger, får for lidt vand, for meget sukker, en forkert kost osv.

Huden har brug for vitaminer, mineraler og fedtsyrer for at være sund, og hvis vi ikke får nok gennem kosten, vil det gå ud over huden. Kroppens livsnødvendig organer tager nemlig i første omgang det, de skal bruge. Det, som er tilbage, får huden.

Det er alfa og omega med olier til huden.
Spis masser af fødevarer, som indeholder de sunde fedtstoffer. Dem finder du i blandt andet i fisk, nødder, hørfrø, avocado og fuldkorn. De sunde fedtstoffer er med til at danne nye hudceller, samtidig med at de beskytter og plejer huden.

Lider du af tør hud eller eksem, er det endnu vigtigere, at du spiser de sunde fedtstoffer! Kroppen kan ikke selv danne omega 3 og 6 (kroppen kan selv danne omega 9) så det er vigtigt, at man får de rigtige fødevarer.

I dag spiser vi rigtig meget af omega 6 som findes i færdigprodukter, kager, bagerbrød, dåse tun, smørbare, margarine, chips, fryse ovnkartofler og meget andet. Vi får desværre ikke nok af omega 3, som primært kommer fra fisk, hørfrø og chiafrø. Forholdet skal gerne ligge på 3:1, men det gør den oftest langt fra i dag. Hvis denne balance skrider, kan kroppen vise tegn i huden som urenheder, tørhed, hævelser, svampet hud, rødmen og inflammation.
Kronisk inflammation ælder huden med rynker og slap hud. Omega-3-fiskeolier modvirker inflammation og giver generelt huden en smukkere og glattere glød. Samt huden bliver mere elastisk, så fine linjer bliver let udvisket.
Hvis du vil vide mere om Omega 3/6 balancen, kan du booke en tid til en snak omkring emnet.